pEnUnGgU pUaKa wAyAnG~

Tuesday, August 17, 2010

ironi yang tidak adil~

rituh tgk sorang polis neh dok saman2 keta yang parking kat tepi2 jalan time bazar ramadan...keta neh keta perdana kaler hitam...tgkla polis tuh terjenguk2 kat number plat depan dan belakang..pusing2 keliling kereta tuh...lain macam ah...pelik aku...aku tanye pait apesal polis tuh bwat camtuh..rupe2nye polis tuh takot die saman keta orang kaye...tak aci kan?? apekah perlunye takot kalo org tuh memang da bwat salah? ape yang membezakan die dengan manusia lain?...senang je jawapannye, pasal die org kaye...

rituh jugak aku tgk sorg pembesar ke ape ke bende la die tuh yg penting die ade pangkat besar2 nga merasmikan bazar ramadan tuh jugak...makan besar beb org tuh...badan pon besar...and depan khemah yg raikan die tuh adelah sorg peminta sedekah tgh mintak sedekah...tak acikan? meraikan org yang tak perlu diraikan...kalo nak raikan panggil la org2 yang layak sebab die memang tak mampu nak bagi makan famili die...bukan org tuh layak sebab die tuh kaye...die kaye, org besar2 bayarla makan sendirik...membazir je belanje org kaye tuh makan sedangkan kalo belanje org miskin, dapat jugak berkatnye...

den nampak satu keta BMW neh yang tingkap die hitam habeh yg memang kalo nak tgk kene lekap muke kat tingkap die sampai hidung penyek...kalo JPJ nampak neh konfem kne saman gile punye...ckp kat pait jugak, kenape takpe pon org tuh gelap habehkan keta tapi keta KBY neh takley gelap sikit je pon? die kate pasal tuh keta besar, so takpela...tak aci kan? org kaye gak takyah bayar saman and boleh bwat ape2 je kat keta atas tiket ketanye besar so org tak berani nak saman...

tgk TV, ari2 nampak...org kaye makin kaye...org miskin makin miskin...org kaye lupe org miskin...macam mane aku ley cakap macam tuh? pasal ade 20 juta rakyat mesia yang majoritinye org islam yg wajib bayar zakat yg zakat tuh wajib dibg kat org2 miskin tapi org miskin dimesia tetap org islam yang tak terbela...istana melata naik, same jugakla ngan umah setinggan macam cendawan pas ujan...

sdeykan?
tapi nak bwat macam mane?
layanan VIP or sebaliknye keatas manusia tuh ditentukan oleh kedudukan die dalam strata masyarakat yang ditentukan plak oleh kebijaksanaan die mase kat menare gading ataupon kelantangan die menabur janji di merate2 pelosok dunia..bukan ditentukan oleh kemuliaan hati die dan kebolehan die sebagai seorang pemimpin macam Umar al-Khattab yang lebih pentingkan rakyat dari diri sndirik...maknenye, hidup die sebijik macam rakyat yang moderate, tade lebih dan mungkin kurang~

aku bukan anti sesape...aku cume peng-observe yang sedikit bernasib baik hanye sebab ayah aku dapat masuk universiti...hurm~
semoge aku pon tak lupe diri bile aku ade duet nnt...

No comments:

HIT2 me...