pEnUnGgU pUaKa wAyAnG~

Tuesday, August 31, 2010

hujan ribut...

ribut kaw2 punye tadi...yg kalo naek keta konfem tak nampak jalan...kalo bwk keta, kene hon all the way takmau bagi orang langgar kite...

dok umah tgkat atas skali, walopon umah da di seal, tapi tetap si kuali yang tersangkut di dapur da nak jadik UFO, tetap karpet ku ibarat da nak jadik karpet terbang, pintu2 umah bergegar macam ade kuase2 ajaib cube nak memakse buke pintu yang dikunci, kucing menyuruk bwah tikar, tetap juge bole rase renjis2 air hujan masuk ikot celah2 yang micro-mm tuh membasahi karpet...
pergh bunyik die gundah gulane sgt kan? tapi itulah hakikat yang terjadik tadi...

ribut neh tak byk beza dengan ribut dalam hati kite..
bile hati jadik ribut, sume bende nampak tak kene...jalan tak nampak orang, hormon bertabur2 sampai asik nak mengamuk, sume bende rase cam nak dibalingkan...memohon kuali jadik UFO or karpet jadik karpet terbang sebab tak mahu berade di dunie saat tuh jugak...diri rase nak lari ikot celah2 mane pon..berserabut..kelam kabut...rase terpuruk dalam diri yang tidak guna, tak boleh buat ape...umpame menjerit dalam ribut, sape2 pon tak dengar jeritan kite meminta tolong...itulah ribut yang melanda hati...

tapi sunnatullah, setiap hujan dan ribut pasti berhenti walaupon tak tahu bile...mungkin macam tadi, sejam je benti la...mungkin jugak beberape bulan baru awan kekeringan air...sume tuh ketentuan Tuhan...
namun, berhenti ribut bukan setakat berhenti..yang dibawa bersame adelah ketenangan dan kedamaian buat penghuni alam...berdiri kat tembok umah aku tgk, langit sangat clear, cantik, udara rasa sejuk dan sedap, tiade bau asap yang menyesakkan nafas, hilang lelah berpuasa, makhluk alam kembali berfungsi secare normal...sume bende kembali mengikut aturan yang diganggu ribut...kalau berjalan2 di tepi tasik memang rase nyaman 

begitu jugak ribut di hati kite, sesekali datang menganggu hidup...bile die nak berakhir bergantung kepade kekuatan kite, kepade muhasabah diri dan keikhlasan kite ntk kembali kepade Tuhan yang menciptakan kite...Tuhan yang memulekan ribut, Tuhan juge yang menghentikannye...begitu juge ribut di hati...hanye Dia yang berkuasa keatasnya selagi kite ikhlas memohon belas dariNya...yang penting harus terus berusaha untuk kembali kepadaNya dan tidak berhenti mempercayai kebesaranNya..Allah itu tidak kejam..
bile ribut tuh berhenti, jiwa rasa tenang sebab sudah kembali bermujahadah kepada yang mencipta...terase dunia yang tadinya tidak adil kembali berlaku adil kepade kite...terase hidup ini indah, nafas tidak lagi menyesakkan malah memberi rase segar kepada diri sendiri...seperti mati hidup semula..hilang sudah semua kepenatan meredah ribut tadi...

memang kadang2 susah nak percaye selagi segale keperitan tidak berakhir..
tapi apa yang perlu cume ntk kite percaye bahawa kite hidup dalam sunnatullah...
lalu percaye yang ribut itu bukan ntk selame2nye...tapi sekadar ujian dariNya dan ianya pasti akan berakhir...bagaimana dan bila pengakhirannye adelah bergantung kepade diri sndrik...

bikin ribut saja ini budak!

tak mampu menahan keributann

oh...SMILE!

1 comment:

putri nur amira elisya said...

hahahha...qieya2..such a cuty gurl...geram nk cubit pp...eeee...

HIT2 me...