pEnUnGgU pUaKa wAyAnG~

Sunday, October 3, 2010

pointless...

tak pasal2 je cancer yang pelbagai, scoliosis (tulang belakang bengkok), prolapsed intervertebral disc (sakit tulang belakang) dan leaukemia adelah penyakit saka dan gangguan syaitan...weyh, ape la masalahnye org2 melayu nih...tak baik tahu melabel orang2 yang sakit neh dengan bende2 stigma buruk macam ni...ape saje dosa dorang tuh yang sampai ALLAH turunkan musibah kat dorang, mereka ini adelah orang2 yg Allah tengah ampunkan dosa dorang taw, cubela hormat sikit...


kalo betol la penyakit2 neh adelah disebabkan oleh saka, then, aku nih tengah duduk depan hantu saka la ye?


he is my husband and he's got scoliosis and sakit belakang...so should i leave becez i am afraid he's got saka??? hahahaha bengong tak..

bile kite menuduh orang2 yang berpenyakit sperti diatas ade saka la, gangguan setanla, tak ke kite menuduh pesakit2 dan keluarge mereka sebagai membela hantu setan sake dan sebagainye???


samela jugak dengan orang2 yang ade penyakit mental nih...sedap2 je kite menghina, sisih dan pandang rendah kat diorang sedangkan diorang neh adelah ahli syurga yang nyata...tak patut betul...bukan je pergi hina orang2 neh, tapi mak ayah adik beradik sepupu datuk nenek sume dibantainye kutuk sampaikan dorang tak mahu mengaku yang orang sakit mental nih adelah keluarga...pastuh terbuang je macam tuh and kite tgk je...agak2, ape ye balasan kat kite yang menghine ahli syurga ni?? dah tentu bukan balasan yang baik la kan? kalo tak mampu nak tolong, doakan je dan duduk diam2....takyah diusik orang2 ni...


kadang2 rase pointless nak menerangkan kat masyarakat melayu neh yang sangat suke bertuhankan hantu setan bomoh dan jin...kite dah duduk kat tahun 2010, negare dah merdeka 53 tahun...tapi mentaliti masih macam orang yang tak boleh berfikir dengan normal...


pastuh tau nye mengutuk sape2 yang patut tapi sendirik tak mahu berubah...sampah belakang umah bertabur pon nak sebuk2 masuk dalam aduan rakyat, sedangkan die tak pikir, die yang buat sampah2 tuh jadik sampai camtuh...hanye nak mengharap belas ihsan orang, sedangkan diri sdnrik tak layak ntk dapat ihsan tuh..


kalo nak tau macam mane sape2 pon dapat satu2 penyakit tuh, cek la dulu ngan doctor ke, internet ke ape ke...jangan dituduh semborono je..
contohnye, breast cancer yang dikatekan penyakit saka oleh seorang ustad yang hebat la neh, sains dan buktikan ianye disebabkan oleh kehadiran certain2 DNA...kalo la orang neh betol ade saka pon, macam mane saka tuh boleh usik DNA manusia tuh??? DNA neh, kalo diusik tak tentu pasal, manusia tade rupa manusia dah...Allah yang cipta manusia tuh, maka kalo manusia tuh nak diubah DNA nye, Allah je yang boleh buat...


doctors are the instrument of God to help reduce/ heal the pain of His servants, ONLY WHEN Allah wills...







4 comments:

Anonymous said...

huhrmm.. same wif me.. hari2 hadap antu saka berbilang bangsa.. hehe.. biasa la.. mentaliti beb..

beyl said...

izad: aku nak je tgk saka dalam film x-ray...kekeke

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
beyl said...

saye tak kate saka ke makhluk2 halus ni tak wujud...sebagai umat Islam, saye tau bende tu memang wujud...kalo tuan/puan bace balik text itu, satu pun saye tak katekan yang bende2 cani tak wujud...langsung takde..dan saye tak kate sains itu sehebatnye pun..

cume saye tak bersetuju kalau orang menuduh orang2 yang sakit neh ade saka/bela hantu...kalo tuan/puan kene sendirik sakit tuh, mau ke tuan/puan di tuduh membela saka atau ape2 je? tidak ke bende itu seperti menghukum si pesakit dan ahli keluarge die??

ape2 penyakit pun datangnye dari Allah, dan yang baikkan pon memang dari Allah...even kalo saka yang menyebabkan org sakit, hanye Allah yg izinkan org tuh sakit...doktor hanye jadik peralatan je...saye tau limitation itu..

saye ade keluarge yang sakit2 macam2 tuh, tapi satu pun ahli keluarge saye tade yang penah kene rasuk hantu ke ape ke macam dalam misteri nusantara...habis tu, adil ke ntuk mengatekan yang ahli keluarga saye bersaka??

sile bace dengan fikiran, bukan dengan emosi...sekian~

HIT2 me...