pEnUnGgU pUaKa wAyAnG~

Saturday, May 1, 2010

oh anak....


Seorang bapa pulang dalam keaadan letih disambut baik oleh anaknya yang berusia 7 tahun.Sambil mengangkat briefcase ayahnya,si anak itu bertanya kepada ayah...

Anak: Ayah....ayah...boleh Amin tanya satu soalan?
Ayah: Hmmm...nak tanya apa?
Anak: Ayah...berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?
Ayah: Itu bukan urusan kamu,buat apa sibuk-sibuk nak tanya?Si ayah muka mula menengking..
Anak: Amin saja nak tahu ayah... Tolonglah beritahu berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?

Si anak mula merayu pada ayahnya.

Ayah: 20 ringgit sejam...Kenapa nak tahu?

Jerkah ayahnya lagi.

Anak: Oh...20 ringgit...Amin menundukkan mukanya.
Anak: Ayah...boleh tak bagi Amin pinjam 10 ringgit dari ayah?

Si ayah mula menjadi berang dan berkata."Oh,itu ke sebabnya kamu tanya pasal pendapatan ayah?Kamu nak buat apa dengan duit itu?Minta sampai 10 rinngit?Nak beli mainan lagi??Ayah penat-penat kerja cari duit,kamu senang-senang nak membazir ya...Sudah,pergi masuk bilik...tidur!Dah pukul berapa nih!!!
Si anak itu terdiam dan perlahan-lahan dia kembali ke biliknya.Si ayah duduk di sofa sambil memikirkan mengapa anaknya yang sekecil itu meminta duit sampai 10 ringgit...Kira-kira 2 jam kemudian,ayah kembali tenang dan terfikir kemungkinan besar anaknya benar-benar memerlukan duit untuk keperluan di sekolah kerana anaknya tak pernah meminta wang sebegitu banyak sebelum ini.
Dengan perasaan bersalah,si ayah melangkah menuju bilik anaknya.Didapati anaknya masih belum tidur.

"Kamu benar-benar perlukan 10 ringgit?Nah...ambil ni"Si ayah mengeluarkan sekeping duit warna merah.
Si anak itu segera bangun dan tersenyum girang...
"Terima kasih ayah"

Lalu dia mengankat bantalnya dan mengeluarkan sekeping duit 10 ringgit yang sudah renyuk terhimpit oleh bantal.Bila ternampak duit itu,si ayah kembali berang.

"Kenapa kamu minta duit lagi sedangkan kamu dah ada duit sebanyak itu???Dan dari mana kamu dapat duit itu??"

Amin tunduk...tak berani dia merenung ayahnya.Sambil menggenggam kemas duit itu,dia menerangkan...

"Duit ni Amin kumpul dari belanja sekolah yang ayah bagi hari-hari tu.Amin minta lagi 10 ringguit kat ayah sebab Amin tak cukup duit..."

"Tak cukup duit nak beli apa??"Jerkah ayahnya lagi.

"Ayah...sekarang Amin dah ada 20 ringgit...Nah...ayah ambil duit ni.Amin nak beli sejam dari masa ayah di pejabat itu.Amin nak ayah balik kerja awal esok.Amin rindu nak makan malam dengan ayah..."

Jelas Amin tanpa memandang wajah ayahnya....

p/s: bace cite neh in one of the blogs in my list....click here..cite neh sangat menyentuh hati aku...yerla, satu hari nanti tah2 aku jadik cam bapak budak neh kan...sibuk sgt sampai tade mase ngan famili....aku membesar dalam suasana family comes first...ape2 yang aku buat sume terbantut kalo ade urusan famili...sebab bagi aku, biarla best dan penting cane2 pon bende yang aku ngah nak buat tuh, tapi keluarga lebey penting sebab dengan keluarga aku dapat kekuatan dan kebahagiaan aku...dan aku percaye, hanye keluarga yang benar2 setia boleh mengangkat aku dari jatuh...and aku sangat2 nak keluarga aku jadik macam aku...nak anak2 aku paham betape pentingnye keluarga tuh sebab aku takot nnt dorg lupe asal usul dan paling takot lupe mak ayah sendirik...nauzubillah

masalahnye aku plak takot aku tak dapat ade dengan dorg bile dorg perlu sebab aku terpakse ade dan bantu org laen yang bukan ade pertalian saudara ngan aku tapi sangat2 memerlukan aku...aku taw, ape yang aku buat adelah kerana Allah...aku nak jage hamba2 Dia bile dorg dilanda kemudaratan..dan aku cume berharap anak2 aku dijaga Allah...

kadang2 aku rasa tak adil ntk anak2 aku...antare sebab aku tak sampai hati nak ada anak before habes HO...sebab mase tu sangat kritikal ntk aku..dengan on-call silih berganti...sapelah yang nak jage anak aku? sanggup ke aku hari2 tgk die hanye bile dah tidor? hari2 tak sempat tgk die bukak mate...ketawe dengan aku...mak aku dulu pon berenti keje sebab hari tertekan sangat2 sebab kene tinggalkan aku...akan jadi macam tu ke aku??? takotnye....kesian kamu wahai anak...

aku hanya berharap mereka faham....satu lagi ketidakadilan ntk mereke...maseh kecil tapi terpakse memahami tanpa dendam sesuatu yang hanye seorang yang matang je boleh paham...
seandainya kamu lahir didunia satu hari nnt...sesungguhnye aku mahu kamu tahu, bahawa kamu adalah insan kecil yang sangat tabah dan cekal hatinya...terpakse berjuang dengan aku tanpa kamu sedari...dan aku sangat bersyukur ntk itu...

percayelah aku akan lakukan ape saje asal aku dapat bersame2 dengan keluarga aku tanpe lupe tanggungjawab aku terhadap masyarakat...~FM here i come!!!

No comments:

HIT2 me...