pEnUnGgU pUaKa wAyAnG~

Sunday, July 25, 2010

westernization

bukak buku surgery (bailey and love's short practice of surgery...name je short beb, kalo korg tgk buku tuh konfem mimpi ngeri beberape hari...)...tajuk malam tade adelah ulcerative colitis...secare ringkasnye ianye adelah sejenis ulcer yang suke sangat berlaku kat usus besar...sangat teruk keadaan ini sampaikan org tuh bole dapat cirit birit berdarah 10 kali sehari...tapi penyakit ini susah nak dapat sebab die bergantung kat sistem immune badan kite...okeh...bukan tuh yang aku nak cite...tuh pengenalan je...yang aku tertarik pasal disease neh ialah ape yang ditulis dalam buku tuh tentang insiden penyakit neh diserata dunia...die kate, ulcerative colitis neh boleh kate sangat jarang la kat eastern countries, tapi, kejadian die sedang meningkat disebabkan perubahan cara hidup especially pemakanan kite yang dah kearah kebaratan...ataw dalam erti kate lain, westernization...

huhu

obviously, buku neh tidak ditulis oleh org eastern...tgk name pon da taw...
tapi mereka sendrik meletakkan kesalahan pade care hidup mereka...
itu baru makanan beb...
aku boleh cite tentang penyakit2 kalo suke sangat dedahkan kulit2 neh...justeru, hikmahnye menjage pakaian...
tentang penyakit2 disebabkan high risk behavior cam isap rokok, dadah, lumbe haram, mabuk dan pelbagai lagi...justeru, hikmahnye menggunekan kepale otak bile bwat sesuatu bende...
sume neh adelah akibat westernization...
kononnye kite merdeka tp ikot perangai barat yang membawa kepade jahanam...

aku tadela kate sume salah tapi manusia neh dicipta suke mengikut...tapi manusia gak dicipta mempunyai akal fikiran ntk digunakan...tapi kalo akal fikiran dijajah sampaikan bende yang memudaratkan pon nak ikot susah gak la kan camtu??
orang len susah payah ajar kite jage diri, tapi kite??

aku pon tak betol gak...
sebenanye aku pon agak tersentak dengan ayat si penulis buku itu...
membuatkan aku terpikir...dan berfikir...
culture bukan satu ikutan yang membuta tuli...

btw, ulcerative colitis boleh membawe kepade barah usus ok!
sekian~

No comments:

HIT2 me...