pEnUnGgU pUaKa wAyAnG~

Sunday, June 6, 2010

bile dah besar nanti...

pesan buat hati ini yang dah mule hilang motivasi...huhu

bile dah graduate nnt aka bile dah besar la kan....

akan ade orang tanye...eh, ape yang ko belajar ek sampai ko graduate neh?

so aku nak jawab...ler, takkan tak tau2 lagi neh...aku buat medicine!...huhu...

pastuh orang tuh tanye...aih, 5 tahun ko belajar buat medicine nak jadik doctor je?? biar betol ko...abehla zaman mude ko...takkan tuh je ko belajar...? ko tengok aku, aku belajar 2-3 tahun je, tapi kaya raye...takyah susah payah....

heh...mesti tak terjawab kan?

tapi aku berazam, bile org tanye aku bende tuh ni lah jawapan aku:

  1. aku belajar jadik doctor supaya aku ade kerja dan yg penting kerana Allah
  2. aku belajar jadik isteri orang
  3. aku belajar jage umah sendirik
  4. aku belajar masak
  5. aku belajar jage kucing
  6. aku belajar mengait
  7. aku belajar jaga duit
  8. aku belajar main keyboard
  9. aku belajar paragliding sampai bole jadik pilot..woh
  10. aku belajar speedreading
  11. aku belajar memancing sikit2...
  12. aku belajar berenang semule...
  13. aku belajar naik kapal terbang dan jalan2 ke negeri yang aku tak penah g lagi...so skrg tggal sarawak to go...hooo
  14. aku belajar care2 CPR and first aid kalo pon aku bukan doctor...
  15. aku belajar mengajar org bg org paham sikit2 pon jadikla
  16. aku belajar dibimbing dan membimbing...
  17. aku belajar bercakap dengan orang yang tak dikenali dengan niat nak korek segale rahsia agar dapat membantu aku dan die...huhu
  18. aku belajar berfikir tentang kejadian manusia
  19. aku belajar buat plan tentang masa hadapan aku dan famili yang nak dibina
  20. aku belajar camne nak jadik mak yang baik yang boleh seorang manusia jadik manusia..
  21. aku belajar merendah diri dan berkorban seikhlasnya dengan segale kesusahan belajar, kepayahan bekerja dan hakikat gaji yang tak lumayan sangat tapi tetap bersyukur sebab inshaallah dengan aku menjadi allah's tool ntk membantu org dapat memberi kesejahteraan dalam hidup aku dikemudian hari...
  22. aku belajar mengenali keluarga baru dan menjadi sebahagian daripada mereka...
22 bende yang aku boleh senarai, itu yang aku perasan...5 tahun aku akan graduate dengan sume bende ni inshaallah berade dalam dada aku...ye, aku belajar 5 tahun dengan segale penat lelah..mungkin pulangannya secare fizikal tak setanding dengan masa yang aku habiskan...tapi kalaulah aku melihat balik hidup aku, 5 tahun tuh banyak bende yg aku da blajar yang kalau aku terlepas pandang, make rugi la 5 tahun tu..apela gunenye abehkan 5 tahun belajar macam nerd tp tak dapat mencari yg selain dari degree tuh...mungkin sedikit je sebenarnye ilmu sampingan aku tuh, but its better then none..

aku harus menjadi positif sebab yang aku carik adalah redha allah dan kepuasan hati serta pendidikan tentang hidup...bukan tentang buku dan segale ilmu dilingkungan degree aku je...

oleh itu, wahai hati...bertabahlah, dan jangan lelah mengharungi sedikit sahaje lagi dari 5 tahun ini...kemudian nanti, jangan cari hanya pulangan dunia yang berbentuk material sahaje sebab, dengan kelulusan yang kau ada ni, kalau material yang kau carik, takkan bahagia hidupmu sampai bila2...carilah kepuasan hati dan ketenangan serta kebahagiaan, yang sesungguhnya hanya akan dikecapi kalau kamu bekerja dengan ikhlas kerana Allah...






No comments:

HIT2 me...